Dzieci kochają zabawę. Jest ona tak naprawdę niezbędna to osiągnięcia szczęścia, dobrego samopoczucia, ale też prawidłowego rozwoju maluchów. Niestety, nie każde dziecko ma szczęście, by bawić się w bezpiecznych warunkach, a czasami nie ma nawet możliwości, by podjąć jakiekolwiek zabawy. Całym sercem wspieramy kampanię społeczną IKEA pod hasłem „Zabawa to poważna sprawa”. Dzięki zaangażowaniu organizatorów cała akcja skoncentrowana jest na prawach dzieci do nauki, zabawy i rozwoju w dostosowanych do tego warunkach. Wierzymy, że takie akcje pomogą osiągnąć wszystkim pociechom na całym świecie szczęście i równowagę oraz stworzą możliwości do nauki w spokoju. W jaki sposób działa ta kampania? Czy i my możemy pomóc?
IKEA – kilka informacji
Firma ta powstała w 1943 roku i została założona przez Ingvara Kamprada. Przedsiębiorstwo to zajmuje się nie tylko sprzedażą detaliczną, ale też produkcją mebli i artykułów dekoracyjnych. Koncept tej firmy jest bardzo prosty: idea ma na celu oferowanie szerokiego asortymentu, który ma być dostępny dla wielu ludzi, a więc w niewygórowanych cenach, z ciekawym designem. Wszystkie produkty łączą w sobie funkcjonalność, dobrą jakość i wyjątkowe wzornictwo. Niesamowite jest to, że wszystko odbywa się w tej samej firmie – od projektowania, aż po dystrybucję. Co więcej, IKEA to przedsiębiorstwo, które stara się zachować równowagę, dlatego stanowiska kierownicze zajmują zarówno kobiety jak i mężczyźni i jest to podzielone po połowie. Uwagę producentów zwracają także dzieci, których pomysły są wielokrotnie realizowane, a nawet organizowane są konkursy, by maluchy mogły zaprezentować swoje umiejętności w projektowaniu.
Zabawa to poważna sprawa
Ta kampania społeczna jest naprawdę wyjątkowa. Dlaczego? Ponieważ język zabawy jest uniwersalny i może połączyć dzieci na całym świecie. Nieważne jest pochodzenie, nieważne są bariery językowe, ponieważ wspólna zabawa pozwala na nawiązanie relacji, rozwój, poznawanie nowych kultur, naukę, a także na poczucie odrobiny szczęścia. Każdy z nas zdaje sobie sprawę, że dorośli naprawdę dużo mówią, ale nie zawsze wiele robią w sprawie zabawy. Pracownicy firmy IKEA, kierowani doświadczeniem z dzieciństwa postanowili przygotować bezpieczne miejsca do zabawy na całym świecie. W sklepach IKEA, podczas kampanii „Zabawa to poważna sprawa” powstają gigantyczne strefy do zabawy. Dołączyć tam mogą nie tylko maluchy, ale również rodzice. W końcu uśmiech rodzica sprawi, że dziecko także będzie zadowolone, prawda? To naprawdę piękne, że ktoś dba o bezpieczeństwo naszych pociech, jednocześnie dbając o miejsca, w których to szczęście można pielęgnować.
Podstawowa potrzeba dzieci
Na mocy konwencji ONZ, która dotyczy Praw Dziecka każde dziecko ma prawo do zabawy, ponieważ jest to jego podstawowa potrzeba. Rozwój dziecka jest niezwykle ważny, dlatego też programy partnerskie, które są finansowane przez kampanię IKEA skupiają się na tworzeniu miejsc bezpiecznych do zabawy oraz wspierają rozwój najbardziej potrzebujących dzieci. IKEA Foundation współpracuje z organizacjami pozarządowymi, takimi jak Handicap International, Room to Read, Save the Children, Special Olympics, UNICEF oraz War Child. Dzięki połączeniu sił powstają co raz to nowe miejsca, w których dzieci mogą komfortowo i bez żadnych przeszkód bawić się, zdobywać wiedzę, odkrywać świat na nowo. Wtedy nie liczy się skąd pochodzą, jakie mają doświadczenia życiowe, jest to moment na bycie dzieckiem i poczucie, że dzięki zabawie można wyzwolić radość i uśmiech.
Sagoskatt
Pewnie nazwa Wam niewiele mówi. Jest to limitowana kolekcja wspaniałych pluszaków, które zostały zaprojektowane i narysowane przez dzieci! Konkurs rysunkowy IKEA odbywa się co roku, także pod koniec 2018 roku również Twoje dziecko będzie miało szansę na stworzenie kolorowej maskotki, która być może będzie sprzedawana na całym świecie! Pluszaki te są barwne, urocze i przyciągające wzrok. Ale to dopiero początek przygody. Służą one wyższym celom. Dzięki kampanii „Zabawa to poważna sprawa” całkowity dochód ze sprzedaży tej kolekcji na całym świecie zostanie przekazany na prawa dzieci do rozwoju i zabawy. Dzieci projektują więc dla innych dzieci, a ta inicjatywa nie jest jedynie świetną zabawą, ale też możliwością pomocy innym. Spójrzcie na wzory pluszaków poniżej – wyobraźnia maluchów, które tworzyły te projekty jest naprawdę ogromna! My jesteśmy pod wrażeniem pomysłowości zwycięzców konkursu.
Efekt konkursu z 2017 roku
Najnowsza kolekcja jest tak kolorowa, że nie można oderwać od niej wzroku. Coroczny konkurs, w którym udział biorą dzieci z całego świata wyłonił 10 najbardziej kreatywnych, niezwykłych i wyjątkowych rysunków, które stały się wzorem do stworzenia tych pluszowych zabawek. Co więcej, widzicie tego uśmiechniętego, sympatycznego pająka? Stworzył go 9-cio letni Hubert z Białegostoku, a więc nasz reprezentant naprawdę dał radę! Obrót ze sprzedaży w Polsce zostanie przekazany na lokalny cel społeczny, dzięki czemu dziecięce prawa nadal będą mogły być respektowane pod bacznym okiem fundacji, która kieruje kampanią.
Sprawdź w jaki sposób wykorzystywane są pieniądze
Przedsiębiorstwo IKEA nie pozostaje gołosłowne. Program IWitness Global Citizens daje pracownikom tej firmy możliwość sprawdzenia na własne oczy na co wykorzystywane są środki, w ramach kampanii społecznych przygotowywanych przez IKEA. Dzięki tym pieniądzom dzieci z najbiedniejszych społeczności mają w końcu szansę na poprawę warunków życia, mają możliwość nauki i zabawy, częściej się uśmiechają, mają szansę na rozwój. Pracownicy mogą odwiedzać różne projekty, które prowadzone są przez partnerów IKEA Foundation. Każdy z nas może sprawdzić efekty zaglądając na blog (IKEA Foundations Global Citizens), gdzie opisywane są doświadczenia tych, którzy mieli okazję przekonać się jak wyglądają działania firmy. My czytaliśmy z zapartym tchem i wierzymy, że Was również zainteresuje. Relacje opatrzone są także zdjęciami, które są uzupełnieniem dla wszystkich mających wątpliwości, czy takie kampanie w ogóle mają sens.
IKEA Foundation
Piękne jest to, że fundacja IKEA wspiera nie tylko dzieci, ale działa także na wielu innych polach. Założenia programu podzielone są na cztery obszary. Pierwszy dotyczy działa wzmacniających pozycję kobiet i dziewcząt na całym świecie. Dzięki pomocy w edukacji, kształceniu zawodowych umiejętności, a także rozwijaniu małych biznesów może polepszyć się sytuacja w ich rodzinach. Drugi obszar to pomoc dla dzieci uchodźców. Konflikty zbrojne i klęski żywiołowe wpływają na to, że całe rodziny porzucają domy i szukają schronienia w bezpiecznych miejscach. Dzieci uchodźców otrzymują pomoc w postaci opieki i edukacji dzięki pieniądzom przekazanym Agencji ONZ ds. Uchodźców. Kolejny obszar to zapobieganie pracy dzieci poprzez dostęp do edukacji i ochronę przed zmuszaniem do pracy. Czwarty obszar to pomoc w sytuacjach kryzysowych, kiedy życie wywraca się do góry nogami, a maluchy tracą szansę na spokojne i szczęśliwe życie. IKEA zapewnia wsparcie finansowe, ale też przekazuje swoje produkty.
Źródło zdjęć: www.ikea.com